Ortik – vă spune ceva?


În luna august a.c. am fost plecați în Caucazul sudic (georgian), unde am urcat pe vârful Kazbek (5.044m) pentru a treia oară în ultimii trei ani. De asemenea, am făcut și ascensiunea vârfului Ushba Nord (4.697m) pe ruta clasică, venind dinspre sud (nu din Rusia).

Cu câțiva ani în urmă, am rămas fără cortul meu rusesc, dispărut pe aeroportul din Istanbul. Un cort bun, produs de o firmă aproape necunoscută în România (câte firme rusești de echipament montan cunoașteți?), cu care am fost pâna la 5.100m altitudine (Cordillera Blanca, 2008).

De atunci, prin Carpați sau prin alți munți pe unde am mai umblat la cort (Alpi, Caucaz) am stat în corturile amicilor (Salewa, Vaude, Hannah, Husky, Trimm, Ferrino…), în așteptarea acelui cort ”ideal” pe care să-l achiziționez, care să-mi facă și un masaj, eventual…

Ca ghid montan, o mare parte din timp mi-l petrec pe munte și în cort. De aceea, am nevoie de un adăpost care să reziste la ceea ce poate fi mai rău pe munte: ploaie, frig, ger, viscol, ninsoare, furtună, chiar uragan… la 2.500m altitudine dar și la 6.000m. Și nu doar să reziste, ci să și ofere un minim confort în tot acest timp, să pot citi o carte fără să susțin pereții cortului cu spatele și bineînțeles, în care să nu fac duș zilnic, de la condens (așa cum am pățit cu un Hannah – modelul cel mai performant – în Cordillera Blanca la 4.500m).

Fiind implicat în domeniul produselor de munte, am văzut în ultimii ani sute de modele de corturi, produse de zeci de firme din Europa, SUA și de-aiurea. Multe din aceste firme nici nu există în România, care este momentan un ”low market” ca să spun așa, pentru că o mare parte a cumpărătorilor își aleg produsele în funcție de preț – cel mai ieftin și nu în funcție de calitate și caracteristici. Mă rog, alți bani, altă educație, alte gusturi…

În căutarea cortului ”ideal”, la unul din cele mai mari târguri europene de echipament outdoor (10-12 hale instrustriale cu echipament expus!) am dat peste mica firmă Ortik – designeri pasionați de munte și outdoor – care mi-au arătat ceea ce au gândit ei: corturi ”bombproof”… corturi modulare… corturi de vârf… Hopa, sună bine!

Așa se face că în acest an, în ascensiunea vârfului Ushba Nord (4.697m) din Caucaz, am folosit modelul Jet Stream 2, cort produs de Ortik, gândit în Europa și cusut în China, ca toate celelalte. Un cort care nu este ieftin, dar nici nu m-am așteptat să fie, ținând cont de caracteristicile pe care mi le doresc.

În Ushba am stat 5 nopți: două pe morenă, una pe ghețar la 3.200m și alte două la 4.100m altitudine. Am prins soare și ninsoare, ba chiar și ploaie, la coborâre. În ciuda faptului ca în cort am fost 3 persoane (nu capacitatea normala de 2 persoane), cortul s-a comportat exemplar.

Înainte de a face câteva observații directe asupra cortului Jet Stream produs de Ortik, să amintesc principalele caracteristici tehnice – așa cum le prezintă producătorul:

greutate ajustabilă: minim (3,45Kg),  tură (3,93Kg), bombproof (4,19Kg)

lungime: 378cm

înălțime: 112cm

lățime: 147cm

capacitate: două persoane

intrări: două

10 buzunare interioare;

12 puncte de atârnare interioare;

sistem de ancorare cu bolovani;

două sisteme de ventilație;

bețe duraluminiu 7001 (9,02mm diametru)

fermoare YKK cu plastic fosforescent

cuie de ancorare profil Y dural

rezistență la presiune hidrostatică: pânza exterioară (nylon ripstop) 7.000mm, podeaua (nylon) 10.000mm.

Jet Stream este un cort cu greutate ajustabilă, în funcție de ceea ce avem nevoie și dorim să facem:

– bombproof: 7 bețe, 12 întinzătoare, 25 cuie;

– pentru tură: 7 bețe, 2 întinzătoare, 3 cuie;

– minim: 5 bețe, 3 cuie;

În Caucaz, noi am folosit cortul echipat integral (bombproof).

Mai jos, câteva observații personale privind caracteristicile și comportamentul cortului:

1. Cortul Jet Stream 2 (de 2 persoane) este spațios, în interior dormind trei persoane fără mari probleme. Dacă eram doar două persoane, atunci era o adevărată lăfăială în cort!

2. Pereții laterali au un număr mare de buzunare interioare, ceea ce facilitează depozitarea diverselor mărunțișuri, de la aparat foto la tricou, șervețele, telefon mobil și mp3 player;

3. Tavanul are, de asemenea, numeroase locuri de atârnat/agățat diverse în tavan (precum frontala). Noi am pus și mp3 playerul, pentru a suna cât mai bine în cort! Aceste mici agățători și buzunare sunt extrem de importante, pentru a avea cât de cât ordine în cort. Mai ales noaptea, pe furtună sau viscol. Cine a prins așa ceva, probabil știe la ce mă refer.

4. Temperatura medie externă a fost de -4/-5 grade, în timp ce în cort a fost + 5/+7 grade. În ciuda acestei diferențe de temperatură și a faptului că au fost 3 oameni în interior (mai mare umiditatea de la respirație), condensul intern a fost minim (de bun simț) și chiar inexistent în unele nopți. Apariția condensului ține în mod evident și de modul de reglare a sistemului de ventilație.

5. La acest cort, există două orificii de ventilație mari (se pot închide) care pot fi folosite, în caz de nevoie și pentru a transmite rapid diverse obiecte din interior în exterior și invers, fără a mai deschide cortul;

6. Pânza exterioară are o schemă inteligentă de culoare (galben/gri), ceea ce face ca interiorul cortului să fie luminos, chiar și în zile întunecate. Pe lângă faptul că citești și vezi mai bine, crează  și o atmosferă pozitivă, dându-ți impresia că este senin permanent;

7. Atât fermoarele exterioare cât și cele interioare, au șireturi cu plastic fosforescent, care le fac vizibile noaptea și îți ușurează mult deschiderea;

8. Ai loc ultra suficient de depozitare a bagajelor pentru două persoane și suficient pentru trei, cum a fost cazul nostru. Am blocat o intrare cu bagaje (având totuși acces direct la ele din interior) și am folosit a doua intrare pentru acces în interior, bocanci și termosuri;

9. La transport, cortul a fost împărțit în trei, ceea ce a făcut să fie insignifiant ca greutate, pentru fiecare dintre noi;

10. Cortul are o structură simetrică, fără față/spate, putând fi montat oricum, în orice poziție. Acest lucru ușurează și simplifică procedura de montare, cortul fiind gata într-un timp relativ mic;

11. Sistemul de sfori care țin cortul la sol (există numeroase puncte de ancorare și sfori disponibile) este ancorat de structura de aluminiu și nu de pânza cortului, ceea ce îi crește stabilitatea și rezistența la furtună…

12. Structura de aluminiu a cortului are o formă de fagure, ceea ce are un dublu efect: reduce efectul vântului asupra pânzei (nu face burtă) și împiedică atingerea celor două foi de cort între ele (nu se transmite umezeala);

13. Cortul este prevăzut a se ancora și exclusiv cu bolovani, pe morenă și în general, în locurile stâncoase unde nu se poate ancora altfel.

Una peste alta, cortul Jet Stream gândit și produs de cei de la Ortik, mi se pare un partener de nădejde iarna și în zona alpină înaltă!

Începând cu această toamnă, acest model de cort este disponibil și pe piața românească de outdoor, pentru alpiniștii care știu ce vor și care au planuri serioase.

În aceeași gamă de produse dedicate alpinismului de mare nivel, pe lângă corturi, Ortik mai are saltele gonflabile foarte ușoare (370g, 3cm), adăposturi de urgență premiate (!) sau rucsaci de pe care îți scoți singur pioletul, fără să-l dai jos din spate… Sună bine?!

Categorii: Echipament - cărți | Etichete: , , , , , , , , , , , , , , | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

